 |
Foto: Jan Erik Rosenborg |
Dette er en bil som sjarmerer selv den mest standhaftige kollektiv-brukeren i senk.
Bare se på denne tassen, med tofarget eksteriør, nydelige pastellfarger, hornring på rattet og hel sofa. Denne skulle eieren bare ha latterlige 15 000 kroner for. Det var nesten så jeg kjøpte den selv, for å være ærlig...
 |
Foto: Jan Erik Rosenborg |
Da den kom på femtitallet, var ikke 12M akkurat en teknisk bombe. Den sideventilerte motoren stammet faktisk fra tredvetallet. Men med et utseende som dette, gjorde det ingen verdens ting. Og etter hvert kom jo mer moderne toppventilerte motorer på menyen også.
 |
Foto: Jan Erik Rosenborg |
Bilen på bildene er en av de siste P1-Taunusene, en serie som begynte med "Globus-Forden" i 1952 (med en halvkule-globus i grillen) og ble byttet ut med "Seitenstreifentaunus" - sidestripe-Taunusen, i 1959.
 |
En tidlig "Globus-Ford", Taunus 12M med halvkule-globus i grillen. Foto: Ford |
Det er kanskje ikke så rart at bilen ble solgt nesten umiddelbart. Da jeg tok kontakt med selgeren, hadde den bare ligget ute noen få timer. Nå er den straks på vei til sin nye, heldige eier! La oss håpe denne skatten blir brukt ofte og mye, slik at vi andre også kan nyte synet av den.
 |
Foto: Ford |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar