Velkommen, kjære leser!
Dette er det første innlegget i en blogg som forhåpentligvis skal rulle og gå i lang tid fremover. Her skal du få servert nostalgiske gullskatter som perler på ei snor - fra hverdagsbiler du kanskje vokste opp med, bilen naboen hadde, eller gliset du alltid har drømt om. Her er det ingen sperrer eller fordommer - alt som vekker følelser, er lov! Det vil jo naturligvis være en overvekt av eldre kjøretøy her, men bli ikke overrasket om det dukker både åtti- og nittitallsbiler opp etter hvert...
Hva passer vel ikke bedre enn å sparke det hele i gang med en bil som mange har et forhold til, men som de færreste kan se i trafikken i dag?
Denne reklamen sier vel det meste...
![]() |
Faksimile fra Konela-annonse, 1977 |
Lada 1500 var den mest solgte bilen fra Sovjet, både i Norge og i Europa generelt på 70- og 80-tallet. Det er ikke egentlig så rart med tanke på at den hadde to års garanti, kostet langt mindre enn samtlige konkurrenter og i tillegg hadde mye standardutstyr.
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
Folkebilen
fra Russland har en ganske interessant historie som begynner i
Italia. Fiat hadde allerede gjort seg bemerket som ekspert på å
selge sine lisenser til bilfabrikker verden rundt slik at de kunne
produsere Fiat-produkter med alternative navn på andre markeder.
Zastava i Jugoslavia, Neckar i Tyskland, Seat i Spania og Premier i
India bygde alle Fiat-biler, noe som har gjort de italienske linjene
kjent over hele kloden.
![]() |
Logoen i grillen et et viking-lignende skip som gikk på elva Volga. Foto: Stein Inge Stølen |
![]() |
Navnet "LADA" ble kun brukt på eksportmodellene. På hjemmemarkedet i Sovjet het bilene VAZ-2103. Foto: Stein Inge Stølen |
Denne
tankegangen, i tillegg til et voksende kommunistisk politisk klima i
Italia, gjorde det lett for de to nasjonene å knytte industrimessige
vennskapsbånd. Ved å tilby fabrikkutstyr og lisenser til å
produsere Fiat 124 i Sovjet, hjalp italienerne til med å skape en
helt ny mobilitetsrevolusjon bak jernteppet. Som et symbol på
vennskapspakten, ble det stiftet en helt ny by ved bredden av elva
Volga som fikk navnet Tolyatti; oppkalt etter den italienske
kommunistlederen Palmiro Togliatti.
![]() |
Interiøret besto av seter i kunstskinn og stoff, dasjbord med tredetaljer og store mengder krom-lignende plastikk for å gi kupeen et eksklusivt preg. Foto: Stein Inge Stølen |
Men
russerne var ikke helt overbevist om at Fiat 124 kunne passe til
sovjetiske forhold. Bilen skulle tåle Sibir-kulde, elendige veier og
bensin som bare ligger hakket over sand på oktanindeksen. Derfor
gjorde de en rekke forbedringer.
Understellet ble forenklet, bremser ble endret, motoren ble byttet og stålplatene ble forsterket.
I tillegg utstyrte de alle Ladaer med et verktøysett som et gjennomsnittlig bilverksted ville misunt. Dette fordi det var langt mellom mekanikere, og enda lenger mellom verkstedene ute i rurale Sovjet-strøk.
Understellet ble forenklet, bremser ble endret, motoren ble byttet og stålplatene ble forsterket.
I tillegg utstyrte de alle Ladaer med et verktøysett som et gjennomsnittlig bilverksted ville misunt. Dette fordi det var langt mellom mekanikere, og enda lenger mellom verkstedene ute i rurale Sovjet-strøk.
Hvis folket virkelig skulle oppleve en
mobilitetsrevolusjon, måtte de kunne holde bilen på veien på egen
hånd. Et godt eksempel på dette er at Ladaen ble utstyrt med
startsveiv - et fenomen som mer eller mindre hadde forsvunnet etter
at selvstarteren ble vanlig i mellomkrigsårene - noe som gjorde at
bilen kunne fyres opp selv i ekstrem Sibir-kulde der alle batterier
har tatt kvelden.
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
Noe som bare er tull - dette er en super bruksbil - også i dag.
![]() |
Foto: Stein Inge Stølen |
![]() |
Faksimile fra Konela-annonse, 1977 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar