Hekkmotoriserte biler er gøy. Simca, NSU, Fiat og Renault produserte alle biler med motor bak på 50-, 60- og 70-tallet. Renault var tidlig ute med Dauphine, en bil som skulle konkurrere med Bobla. Den solgte godt og la fundamentet for en helt ny generasjon franske personbiler.
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
Oppfølgeren, Renault 8, ble en favoritt her i Norge. Over 11 000 eksemplarer ble registrert på norske skilter mellom 1962 og 1973. De første årene het modellen 8 eller 8 Major, der sistnevnte hadde noe sterkere motor og mer utstyr. I 1965 ble 8 Major erstattet av 10, i praksis en forlenget 8 med mer bagasjeplass foran.
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
Det er en av disse vi nå ser på bildene, en 1968-modell solgt ny i Vestfold. Bilen ble restaurert for rundt ti år siden og bærer preg av å vært tatt godt vare på siden den gang.
 |
Foto: Jan Opheimsbakken |
Hvis du har en frankofil hekkmotor-entusiast i magen, kan dette være veien å gå...
 |
Faksimile av Renault-reklame, 1966 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar